Av Markus Qvarfordh

18 maj, 2024

Skagen 2024

Under Kristi Himmelsfärdshelgen samlades ungdomsskådare från Danmark, Sverige och Finland i Skagen för ett gemensamt läger. Från den första resdagen, som tog deltagarna via tåg och färja till den danska nordspetsen, till de tidiga morgnarnas fågelskådningar och spännande upptäckter, fylldes dagarna av gemenskap och naturupplevelser. Med lokala stugor som utgångsläge fick deltagarna utforska Skagens unika fågelliv, delta i Skagen Fuglefestival och knyta nya vänskapsband över nationsgränserna. Lägret bjöd på en blandning av intensiv fågelskådning, intressanta diskussioner och gemensamma måltider, vilket gjorde det till en oförglömlig upplevelse för alla inblandade.

Onsdag 8:e maj

Lägrets första dag blev en på resande fot. 8:20 avgick tåget från Lunds station mot Falkenberg, där en ersättningsbuss sedan tog mig till Göteborg. Den som känner till dansk och svensk järnväg kanske förvånas över att jag tog mig via just Göteborg, men om man ska möta deltagare från såväl Sverige som Finland är staden en bra knytpunkt. Väl där samlades vi i vårliga Trädgårdsföreningen och tog oss sedan vidare mot den något mer industriella färjeterminalen vid Masthuggstorget. Resan över Kattegatt präglades en stor mängd ungdomsfotbollslag som visade upp en dystopisk sida av mänskligheten, med en konstant ljudnivå över Folkhälsomyndighetens rekommendation. Biltrafiken i Fredrikshavn kändes därmed som ett välkommet lugn, och efter en kort tågresa var vi slutligen framme i Skagen.

Redan på tåget såg vi hur ett gäng av danskarna frenetiskt cyklade för att möta oss. Tyvärr var de för långsamma och vi behövde vänta flera minuter innan de hunnit ikapp oss. Snälla som de är hade de fixat cykelnycklar och mackor åt oss tidigare under dagen, och vi gick gemensamt bort till uthyrningen för att plocka upp själva cyklarna. Därefter gällde det att så snabbt som möjligt ta sig bort till stugorna vi hyrt och komma i säng, då det var tidig uppgång som gällde dagen efter. Vi delade oss på hälften så gott det gick, 5 i ena stugan och 4 i andra, och efter en snabb bäddning och tandborstning var det sängen som kallade.

Emerik i Fredrikshavn!
Foto: Markus Qvarfordh
Gemensam middag med DOF ung!
Foto: Adam Søderdahl

Torsdag 9:e maj

En kör av mobilalarm ringde vid 04:10 och vi gjorde oss iordning i rask takt. Målet var att vara ute vid Grenen (Danmarks nordligaste spets) och skåda vid 5. Dock var vi inte riktigt så snabba som vi trodde, och något sena ställde vi upp ute på ett klitter med danskarna, och spenderade förmiddagen med sträckskådning från denna punkt. Blåst från varierande vindriktningar gav ett varierat resultat, med stora mängder havssula, lite kustlabb och lom. Från området hördes lockande mosnäppa och en tur ut bland sanddynerna gav diverse vadare. En grupp positionerad på ett större klitter längre söderut observerade en trolig turkoskardinal, och vi var ett gäng som bestämde oss för att leta efter denna. I en dunge strax väster om parkeringen (Ellekrattet) spanade vi under någon timme, men gick tyvärr slutligen bet på denna ”burfågel”.

Kristi Himmelsfärd i Skagen är inte bara känt för det ungdomsskådarläger som DOF Undom har arrangerat i flera decennier, utan även Skagen Fuglefestival. Festivalen har ett liknande koncept som Falsterbo Birdshow med montrar och aktiviteter kopplade till sig, men i ett betydligt mindre format. Delar av eftermiddagen spenderades här, och vi blev glatt överraskade av att det bjöds på frallor med sylt. Personligen spenderade jag tiden på mässan med att lära känna några av de danska ledarna, medan andra besökte montrar och gick med i tävlingar. Ett tillfälligt avbrott i aktiviteten blev det när den stäppörn som under en tid hållit till i området gjorde en fin uppvisning. Livskryss! När vi kände oss nöjda med festivalbesöket gick cykeltåget istället till södra Skagen där vi efter ett kort besök vid en tillfällig våtmark flåsade upp på Flagebakken. Lokalen är en hög kulle med utsikt över barrskog, och är en särskilt bra observationspunkt för rovfågelsträck. Tyvärr var inte vädret och termiken på vår sida, och vi bestämde oss snart för att cykla tillbaka till stugorna för att ta en välförtjänt paus.

Dagen avslutades i ett av danskarnas boenden, en småscoutstuga som hyrts ut under lägerperioden. Det hade beställts catering som värmdes på plats, och vi njöt av en gemensam middag i sann skådaranda. En ganska surrealistisk känsla att sitta i en sal och äta middag med drygt 40 andra ungdomsskådare, det blir en kväll jag inte glömmer i första taget. Efter middagen cyklade vi inom en matbutik för att fylla på skafferiet, och landade därefter slutligen i sängarna för välbehövd sömn.

Ett gäng från DOF ung på Skagen Fuglefestival!

Fredag 10:e maj

Dagens kör av alarm harmoniserade i gryningen 20 minuter tidigare än igår, och vi gjorde oss hastigt iordning för att cykla ut mot udden. Där välkomnades vi av en underbar soluppgång från den sanddyn som i folkmun går under namnet Verdens Ende (trots att den ligger längre inåt landet än den observationspunkt vi besökt dagen innan). Här bjöds det under förmiddagen på överflygande biätare och sommargylling, samt trevliga samtal med våra nya danska och finska vänner. En citronärla observerades närmre kustremsan som ett gäng av oss gick för att spana in och fick se fint. Även dess lockläte fick vi höra, och kunde jämföra detta med de gulärlor som lät i området. Intressant!

Eftermiddagen var något friare än under gårdagen, och personligen blev det ett kort och fruktlöst besök vid Ellekrattet följt av filmen Ocean’s 8 hemma i stugan. Strax innan 17 cyklade vi gemensamt till Flagebakken. Målet var återigen rovfågelsträck, men i brist på dessa arter fick vi istället njuta av ett par sandödlor som hade bohåla vid lokalen. Jag lyckades även under denna tiden, trots upprepad applikation av solfaktor 50, bränna mig under ögonen. Vid 18-tiden kom pizza som DOF ungdom beställt, och hungriga som vi var tog allt slut. Nöjda med dagen cyklade vi hem till stugorna och gjorde oss sängklara.

En sandödla!
Foto: Johannes Riskala

Lördag 11:e maj

Sista heldagen på lägret bjöd på något mycket ovanligt för Danmarks norra udde; en brist på vind. Uppe vid Grenen var det helt vindstilla, och vi ställde oss därför nära stranden i hopp om att bättre se det som rörde sig nära kusten. Det blev skådning fram till ca 11 för mig personligen, varpå jag cyklade in mot centrum för att ta del av det Skagen har att erbjuda konsthistoriskt. Andra skådade vidare vid Grenen, tog en tupplur i nån stuga eller cyklade bort till Flagebakken. Under eftermiddagen gick larm om alpjärnsparv söder om Skagen, och vi cyklade alla dit för att få ta del av rariteten. Det kändes som att halva skådardanmark var på plats med bilar parkerade utmed vägen kilometer innan själva lokalen. Fågeln visade upp sig länge och fint, och vi cyklade nöjda tillbaka till stugorna. Till middag blev det lägrets första (och sista) egenlagade måltid med grillat, potatissallad och diverse grönsaker i ugn. Mätta gick vi tillbaka till stugorna och packade ihop så mycket som möjligt inför söndagens hemresa. Några av oss valde att stanna uppe lite längre för att se bidragen till eurovisionfinalen, medan andra somnade i rimlig tid.

Söndag 12:e maj

Dagen började med städning av stugorna, som tack vare bra teamwork gick ganska fort. Vi såg därefter till att lämna våra cyklar och göra oss redo vid tågstationen. Första tåget åkte vi tillsammans med danskarna för att sedan skiljas i Fredrikshamn. Det kändes tråkigt att lämna alla underbara människor när man precis börjat lära känna dem, samtidigt som det skulle bli skönt att komma hem. Färjan tillbaka till Göteborg blev något försenad, vilket egentligen bara påverkade mig som fick ta ett tåg en timme senare. I Göteborg delade vi på oss och på så sätt blev detta lägrets slut. Jag vill därmed säga tack till alla deltagare som förgyllt denna resa, jag hoppas ni hade lika kul som vi ”ledare” hade. Och särskilt tack till DOF ungdom som bjöd in oss till lägret, jag hoppas att detta är början på ett långt och kul samarbete!

//Markus Qvarfordh

Hela gänget nöjda efter ett härligt läger!